22.9.2025
Läslov-kampanjen uppmuntrar till läsning under höstlovet
Under skolornas höstlov är det igen dags att ta tag i en bok och läsa! Kampanjen Läslov, som är ett gemensamt initiativ av organisationer inom bok- och utbildningsbranschen, påminner om att läsning är en lättillgänglig och förmånlig hobby som passar alla. Genom böcker öppnas dörrar till nya världar – både verkliga och påhittade – och genom böckerna får man även nya perspektiv på det egna livet.
Läsning behöver inte innebära att man läser ensam – läsningen kan också vara social: tankar som böckerna väcker kan delas med andra, och böcker kan tas med som en naturlig del av familjens, kompisgängets eller hobbygruppens gemensamma aktiviteter.
Även forsknings- och kulturminister Mari-Leena Talvitie stöder kampanjen. Ministern betonar vikten av vuxnas exempel: ”Jag uppmanar både barn och unga, vuxna och seniorer att läsa under höstlovet – det vill säga läslovet. Det är viktigt att vi vuxna läser och föregår med exempel för skolelever. Låt oss läsa tillsammans, till exempel på soffan eller på tåget, och göra läsningen synlig!”
Boktips från skolor och hobbygrupper
De bästa boktipsen kommer ofta från kompisar med vilka man delar samma intressen. Kampanjen lyfter på olika sätt fram barns och ungas egna boktips.
På samma sätt som förra året har skolklasser kunnat anmäla sig till ett boktipsutbyte. De anmälda klasserna har fått en utbytesklass i en annan skola och klasserna byter boktips med varandra.
Hobbygrupper och klubbar uppmuntras att dela sina lästips på Läslov-kampanjens webbplats. Grupperna som delar med sig av sina tips deltar i en utlottning av bokpriser.
På kampanjens webbplats finns även i år Boktipsmaskinen, som ger barn, unga och vuxna boktips inför höstlovet.
Kommunikation i flera kanaler under höstlovet
Under hösten syns kampanjen i sociala medier och i de medverkande organisationernas kommunikation.
Läslov-kampanjen samarbetar med en annan kampanj som främjar läsning: tillsammans med LukuBoost samlar man in lästips från kända profiler på sociala medier och lyfter fram dem både i sociala medier och utomhusreklam under vecka 41–42.
Läslov-kampanjen syns även på Åbo bokmässa, som arrangeras på Logomo 3–5.10. Kampanjen har en gemensam monter med Programmet för läskunnighet vid Utbildningsstyrelsen. Kom och snurra på boktipslyckohjulet vid monter S 9!
På fredagen klockan 13.30–14 får vi besök i montern av den populära YouTube-profilen Satusetä.
Vårt program på mässan (på finska):
Mitä mä lukisin?
Fredag 3.10 kl. 11.30 Risteys
Barns och ungas egna boktips samt bibliotekarie och boktipsare Arja Palonen.
Löytyykö lukuinto?
Fredag 3.10 kl. 13.00 Pajala
Hur inspirera unga att läsa? Hur får vi böcker att bli en del av vardagen? En expertpanel diskuterar vuxnas roll när det kommer till att väcka ungas intresse för läsning.
—
Höstlovet firas runtom i Finland i oktober under vecka 42–43. De exakta datumen varierar enligt kommun och skola. Förlag, bokhandlar, bibliotek och andra aktörer inom branschen kan delta i kampanjen genom sin egen kommunikation.
Kampanjmaterialet kan laddas ner på webbplatsen Lukuloma.fi
På webbplatsen hittar du:
- mallar för sociala medier
- Läslov-kampanjens logotyper och grafiska anvisningar för att producera eget innehåll
- material att skriva ut:
- affischer
- bokmärken
- vimpel
- boktipskort
Mer information
Sanna-Maaria Tornivaara
tfn 050 533 6233
I Läslov-kampanjen deltar:
- Äidinkielen opettajain liitto
- Barnboksinstitutet
- Bibliotekskanalen
- Boksampo
- Finland facklitterära författare
- Finlands Biblioteksförening
- Finlands bokstiftelse
- Finlands förlagsförening
- Finlands svenska författareförening
- Finlands översättar- och tolkförbund
- Kirjakauppaliitto
- Lukukeskus – Läscentrum
- Programmet för läskunnighet vid Utbildningsstyrelsen
- Sanasto
- Sidospår
- Suomen Kirjailijaliitto