Kampanja

Lukuloma on kirja-alan yhteinen kampanja, joka kannustaa lapsia, nuoria ja perheitä tarttumaan kirjaan koulujen syyslomalla. Kampanjaa on järjestetty vuodesta 2019 lähtien.

Lukeminen on innostava, edullinen ja kaikille sopiva harrastus iästä ja taustasta riippumatta. Lukijaksi voi alkaa lapsena tai aikuisiällä, ja kirjastojen ja kirjakauppojen ammattilaiset auttavat löytämään kiinnostuksen kohteisiin ja taitotasoon sopivaa luettavaa.

Syyslomaa vietetään lokakuussa viikoilla 42–43, tarkat päivät vaihtelevat kunnittain ja kouluittain. Kampanjaviestintä käynnistyy lokakuun alussa.

Lukuloma-kampanja edistää lukemista eri tavoin:

  • kokoamme kirjavinkkejä eri-ikäisille lukijoille: Kirjavinkkikone
  • kannustamme koululuokkia kirjojen ääreen: Kirjavinkkivaihto
  • tuemme kirjastoja ja kirjakauppoja lukemiseen liittyvässä markkinoinnissa: Kampanjamateriaali
  • viestimme sosiaalisessa mediassa: Instagram ja Facebook

Yhteystiedot:
Sanna-Maaria Tornivaara
viestintäpäällikkö, Suomen Kustannusyhdistys
p. 050 533 6233

Kampanjan toteuttavat yhteistyössä:

  • Finlands svenska författareförening
  • Kirjakauppaliitto
  • Kirjasampo
  • Kirjastokaista
  • Lastenkirjainstituutti
  • Lukukeskus
  • Opetushallitus
  • Sivupiiri
  • Suomen Kirjailijaliitto
  • Suomen Kirjastoseura
  • Suomen Kirjasäätiö
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Suomen tietokirjailijat
  • Äidinkielen opettajain liitto