Att stödja läskunnighet är ett samspel! Ett av åtgärdsförslagen i den nationella läskunnighetsstrategin är att skapa möjligheter för hobbyföreningar, tränare och grenförbund att integrera läsning i verksamheten. Dessutom är det viktigt att identifiera olika hobbygruppers och läsande förebilders samhälleliga betydelse för att inspirera till läsning. Läsfrämjande element kan kombineras med vilken hobby som helst.
Låt dig inspireras av följande idéer och delta i utlottningen genom att skicka in din egen idé!
Böcker med på resor
Många hobbyer innehåller förflyttningar från en plats till en annan. Använd tiden till att läsa eller lyssna på en bok!
Till exempel: Under bussresor till tävlingar läser alla en bok.
Bokcirkel
Alla läser samma bok och diskuterar den tillsammans.
Till exempel: En teatergrupp kan läsa dramatik och skapa en föreställning utifrån det lästa.
Boktips
Dela ditt eget boktips på en anslagstavla eller på sociala media.
Till exempel: En hobbygrupp inom musik kan rekommendera böcker som handlar om musik eller musikers biografier.
Öva textfärdigheter
I många hobbyer utnyttjas olika textgenrer, som till exempel instruktioner. Man kan också träna på att själv producera dem.
Till exempel: I en matlagningsklubb planerar man sitt eget drömrecept och skriver det som instruktion så noggrant som möjligt.
Träning och berättelser
I samband med uppvärmning eller avslappning lyssnar man på en ljudbok eller en berättelse.
Till exempel: En dans- eller yogagrupp kan börja en lektion med en berättande tankeresa.
Identifiera känslor
Med hjälp av läsning eller ordkonst kan man bekanta sig med många slags känslor.
Till exempel: I en konstverkstad läser man en bok eller dikter och namnger tillsammans olika känslor som texten väcker. Skapa bildkonst av känslorna.
Ta i bruk idrottsböcker
Läs idrottares berättelser.
Till exempel: Ett fotbollslag kan läsa och diskutera favoritspelarnas biografier.
Rollspel / fortsättningsberättelse
Hitta på en berättelse tillsammans – var och en lägger till en del.
Till exempel: I brädspelsklubben skapar man en berättelse och karaktärer utifrån en bok som lästs tillsammans och bygger ett spel som baserar sig på berättelsen och karaktärerna.
Läs- eller bokorientering
Kontroller där man läser, löser ordgåtor eller skall förstå en instruktion.
Till exempel: På en rutt utomhus finns kontroller med frågor relaterade till kända karaktärer ur barnböcker.